torsdag 13 september 2012

provar med matta

 
Kanske en matta?



ETT HEM VÄXER SAKTA FRAM.

Ett steg i taget. Och det är ju därför det är ett hem. Det där personliga. Sakerna man gillar som kommer till allt eftersom. Den jättestora ursnygga mattan köpte jag för länge sedan härifrån med tanken att jag skulle ha den i barnkammaren. Den har stått på vänt i klädkammaren och blivit lite bortglömd. Nu har jag ju ännu inte lyckats komma till det där sista fixet i barnens rum, och det dröjer nog ännu lite till (innan jul är planen). Så på prov tog jag fram mattan och la den i hallen. Och det blev inte alls dumt. Kanske den får stanna? (Och om ni undrar över kotthjärtat på väggen så håller jag på att julpynta inför lördagens fotografering. Jag har adventsstjärnor i fönstren också, grannarna måste tro att jag är tokig.)

Kram på er.



 

7 kommentarer:

  1. Så fin mattan blev i hallen och att den faktiskt går att vända på båda sidorna.

    Jag levde länge utan några som helst mattor, men nu kan jag inte vara utan dem. Tycker de mjukar upp ett rum på ett härligt sätt!

    Tack för dina fina bilder!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jättefin matta och även resten av huset!

    Jag har en fråga till dig som målar mycket med linoljefärg, tror du att det är möjligt att måla om ett lackat ekkök med vit linoljefärg? För säkerhetsskull så är stommarna också i ek. Tror du att det håller i längden eller behöver man bättringsmåla ofta?

    Jag har frågat i färgaffärer men de säger bara att det bättre att byta ut köket men det vill jag inte. Det är ett Tibrokök som är ca 7 år gammalt och som är perfekt på alla sätt utom just att det är i ek.

    Jag inser att det är massor av jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva, jag tycker absolut att du ska måla om köket, om du känner att du orkar. Är ju bättre för både miljön och ekonomin, jämfört med att riva ut och köpa nytt :)

      Jag har ju själv målat på fabrikslackade IKEA-luckor så jag tror inte att det är några problem att m¨la på dina luckor. Linoljefärg fäster otroligt bra på allt! Gör du underarbetet (sandpappra lätt och målartvätta NOGA) bra tror jag inte att du behöver bättringsmåla särskilt ofta. Vi har snart slitit på vårt kök i ett år och det ser fortfarande sprillans nytt ut.

      Däremot tycker jag att du ska fundera på kulören. Min erfarenhet är att vit linoljefärg täcker mycket sämre än andra kulörer. Och eftersom ditt kök är i ek och därmed ganska mörkt kommer du att få måla många lager innan det täcker. Jag har målat vårt med Ottossons ljusgrå och den är otroligt vacker och täcker bättre än vitt. Tre lager har jag målat och då blev det perfekt. Den ljusgrå kulören är också väldigt vacker mot vita väggar.

      Lycka till med projektet!

      Radera
    2. Tusen tack för svaret!

      Får ta mig en ordentlig funderare på detta. Ljusgrått skulle man kanske titta på. Det jag egentligen är ute efter är att få ett mycket ljusare kök. Ek ihop med svarta stenskivor och gråsvart klinkergolv formligen äter ljus. Golv och bänkskivorna är jag supernöjd med så de ska inte bytas

      Radera
  3. Jag har också den mattan men med lite mer svart i. För jag antar att det är House Doctor?

    Jag tycker att det blev jätte fint med den i hallen. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linda, visst är det House Doctor (dessa fantastiska danskar!). Mattan är ju vändbar, min är svart på andra sidan, men kände att den här lite ljusare passade bra just nu. Kanske jag vänder i vinter?

      Radera
  4. Jättevacker matta, passar jättebra där!

    /Marina

    SvaraRadera