tisdag 3 juli 2012

sommarprojekt

 
Ja, vad ska vi nu ha det här lilla charmiga fönstret till...



Ett litet sommarprojekt måste vi ju unna oss.

Att bara vara lediga och sola näsa och sippa rosé är ju inte riktigt vår stil, något måste vi ju hitta på också. Så ett gammalt fönster har inhandlats till sommarens lilla bygge. Det är dags att återuppbygga vår källarentré. Eller bygga en helt annan källarentré än den som fanns tidigare, är nog en bättre beskrivning. Tidigare hade vi en ynklig liten holk som jag gissar var byggd på 50-talet. En sorglig syn i största allmänhet och ihop med ett sekelskifteshus bara så fel. Den revs när vi bytte fönster och putsade om fasaden och hanns inte med förra sommaren. Men det regnar och snöar i källartrappen och det behövs något slags skydd. Så nu bygger vi så det ryker de få dagar vi är i stan på semestern. 

Håller er uppdaterade!



 
Jag viftar med händerna och ritar yviga skisser med blyerts och älsklingen överför allt till korrekta byggritningar i datorn. Inte dåligt eller hur? (Faktum är att jag ritade bygglovet för några år sedan - med blyerts på fri hand - och det duger inte alls att bygga efter enligt kärleken, fast det är godkänt och allt.) På den ena gaveln ska det lilla fönstret sitta, inte för att det fyller någon funktion utan bara för att det är vackert. Och på den andra ska det klättra rosor, stora mörkrosa.

 

 
Och här har ni den sorgliga lilla holken som var källarentré innan fönsterbyte och fasadrenovering. Den fyllde väl sin funktion, men inte gör den någon glad...



 

2 kommentarer:

  1. Hejsan!! Ohhh så fin blogg du har. Och så vacker inredning som jag gillar. Jag blir helt sjuk av allt det fina :-) Jag har suttit och snurrat runt och tittat och beundrat en bra stund. Funderar om jag nog inte varit här innan för relativt länge sedan och tappat bort länken hit, nåväl....nu har jag lagt dig i min blogglista för hädanefter vill jag inte missa ett endaste inlägg :-))

    Ska bli kul att följa ert sommarprojekt, blir alldeles säkert jättefint!!

    Ha en fin kväll! Kram Paula

    SvaraRadera
  2. Det här var verkligen intressant, vi har världens fulaste entré till vår källare, vågar påstå att den är värre än er tidigare ;-)

    SvaraRadera