måndag 7 maj 2012

provar hårdvaxolja

 
Provar att behandla bänkskivorna i köket med hårdvaxolja.



Hej alla fina!

Har ni en bra måndag? Själv har jag hängt i fotostudion hela dagen i ett jobbprojekt och jag blir nog kvar i minst två dagar till. Älskar studior, den kreativa miljön och skaparglädjen. Ett skönt avbrott i den vanliga jobblunken. 

I helgen provade jag att olja in bänkskivorna i köket med hårdvaxolja. Det är ju vanliga ekskivor från Ikea. som vi fräst en profil på och målat svarta med linoljefärg. De är väldigt vackra, om än aningen känsliga (tycker jag, som är lite petig och inte gillar minsta lilla märke). Har fått tips av er läsare att prova hårdvaxolja and now I did. Det ser väldigt fint ut så här långt och vattendropparna ligger ovanpå ytan utan att  tränga ner i träet. Vet inte hur tåligt det bli mot repor, men så här långt verkar det bra. Lovar att ge er en rapport om ett par veckor när jag vet hur det tål det dagliga livet.

Nu ska jag ge mig på historiens största tvättberg, så rolig blir alltså måndagskvällen.

Kram på er.

  

 
Nyoljad bänkskiva. Den ser mattare ut nu när vaxet har torkat.

 

 
När jag ändå var i farten tog jag bordsskivan med.



 

5 kommentarer:

  1. Intressant, kanske skulle ha provat det här hemma också=)

    SvaraRadera
  2. Hur funkade det? Funderar själv på linoljefärg på bänkskiva...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkade kanon! Tålig mot vatten och repor.

      Radera
    2. Hur fungerar det? Tåligt?

      Radera
    3. Det är ju inte som en stenskiva förstås. Tål vatten hur bra som helst, man får vara lite försiktig mot repor. VI har nu "slitit" på vår bänkskiva i ett år och den är fortfarande som ny.

      Radera