torsdag 26 april 2012

byggnadsvårdsbutiker

 
Ser det inte mysigt ut? Och ger habegär!



Jag älskar byggnadsvårdsbutiker!

Det är något med miljön. Och lukten. Det luktar linolja. Och tjära. Och såpa. Och riktiga äkta material. Det är någonting tryggt med det hela. Jag kan strosa runt där inne hur länge som helst och titta på fönsterbeslag, dörrhandtag, krokar och knoppar för alla olika årtionden de senaste 100-150 åren. Begagnat och nytillverkat. Till höger hittar ni en länklista med de butiker jag gillar och där vi handlar. När vi har renoverat villa N har vi i stor utsträckning handlat material hos dessa, istället för på de stora byggvaruhusen. Allt från innerdörrar och golvklinker (Ser ni klinkerplattorna på bilder här ovan för? Det är Victorian Tiles och samma mönster som vi har lagt på vår gästtoalett.) till trycken, lampknappar, linoljefärg, lister och foder, lampor och knoppar. Har ni vägarna förbi, så smit in och njut! Det var mitt torsdagstips :)

Kram.

Ps. De vackra bilderna ovan är från Byggfabrikens butik i Stockholm, lånade från bloggen.



 



2 kommentarer:

  1. Har precis hittat till din blogg! Såååå inspirerande och framförallt smakfullt. Vi bor själva i ett äldre hus, så jag vet vad det innebär att renovera. "Tyvärr" ändras ju smaken under årens lopp OM jag skulle börja från början hade jag definitivt haft en "guru" i form av din blogg och era väl genomtänkta projekt! OM du är ute efter ett soffbord till huset har jag ett ute på blocket just nu, vilket jag tror skulle passa perfekt?! (Kanske är jag helt ute och cyklar:) Viss prutmån finns:)

    http://www.blocket.se/vastmanland/Soffbord_39821820.htm?ca=9&w=1

    Mvh Iren

    SvaraRadera