fredag 20 april 2012

att bestämma stil i sovrummet

 
Några detaljer i sovrummet.



I dag fick jag rusa från jobbet vid lunchtid.

Och hämta en febersjuk liten skrutt på dagis. Usch, vad man känner sig eländig då, att man inte märkt att man lämnat in en liten sjukling på förskolan. Så nu sitter vi uppkurade i dubbelsängen och tittar på Toy Story (nåja, skrutten tittar på Toy Story, jag läser bloggar och skriver till er).

Har funderat lite på vilken känsla jag vill fånga när jag inreder sovrummet. I vardagsrummet har vi ju det stora kinaskåpet som sätter sin prägel. Men här uppe vill jag nog ha ett stråk av det afrikanska. Både Asien och Afrika har ju en alldeles speciell plats i mitt hjärta, Afrika eftersom jag växte upp där och Asien då min lilla loppa kommer därifrån. Extra roligt då att få blanda in det i inredningen. Fast på ett svalt nordiskt sätt.

Korgen är handgjord i Senegal av säv som flätats samman med tunna plastremsor. Den är alldeles underbar och jag har en liknande, men med svarta band, i hallen. Superpraktisk med lock så att man kan gömma allehanda småpryttlar. Tyget är handbroderat i Bangladesh enligt en gammal teknik som heter Kantha och tanken är att jag ska sy en kudde av det. Både tyget och korgen är från Afroart i Stockholm och Fairtrade-märkta. Känns fint att handla med hjärtat och inreda med folkkonst, inte bara gynna det massproducerade. 

Nu ska jag pyssla lite med min sjukling. Kram och ha en fin fredag.


  

 
Fantastiskt fint och varje litet stygn är handbroderat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar