söndag 5 februari 2012

en eländig helg

 
En ny liten favoritväxt piggar upp en gnutta.



Vi börjar piggna till så smått.

Men usch, vilken helg vi har haft. Både jag och kärleken har haft maginfluensa, och fy vad det är eländigt. Särskilt när vi båda är sjuka samtidigt så att istället för att ligga nedkrupen under mängder av täcken och bli pysslad med måste man gaska upp sig och ta hand om alla de små söta barnen. Som tack och lov (peppar, peppar) verkar ha klarat sig den här gången. Men nog om eländiga sjukdomar (med tre små skatter skulle man kunna prata sjukdomar heela tiden, för oj vad de drar hem grejer från dagis och skola), och över till ett annat kärt ämne dessa dagar. 

Kylan. Huha, säger jag bara. Kylan är verkligen baksidan med dessa gamla charmiga dragiga hus. När termometern visar -20 utanför har vi +13 i hallen och +6 i källaren. Jag vet! Helt galet. Har eldat som en tok i kakelugnen i köket och i alla fall lyckats få upp temperaturen till +19. Det går åtminstone att leva med. Tur att vi inte bor så värst långt norrut och att det inte brukar vara så här eländigt mer än ett par veckor om året. Men det räcker. Varje år funderar man på om det här är riktigt klokt...

Nu sover alla mina små sötnosar så nu ska jag själv krypa ner framför tv:n och vila en stund.

Kram.



  

5 kommentarer:

  1. Fy så jobbigt, min helg har oxå varit eländig....Krya på oss;)

    SvaraRadera
  2. Oh no!!!! Kräksjuka e DET värsta. Hoppas det passerar snabbt o barnen klarar sig.

    Krya på!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag heter Helena och har börjat följa din blogg sedan den kom upp när jag googlade på fönsterrenovering. Ni gör verkligen fint! Vi håller på att renovera ett hus från 1917 och våra hus har många likheter. Vi ska snart besluta oss om köksgolvet. Jag vill ha ett plankgolv som lutas och pigmenteras åt det ljusare hållet, men sambon är lite rädd för slitage. och alla märken. Vi har också tre barn och köket används flitigt. Vad råder du oss till?

    Krya på er!
    :) //Helena i Skara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, Helena i Skara! Vet inte om jag vågar ge sådana råd. Vi har furugolv och det är ju så känsligt (och vi har det dessutom i både hall och kök). För att få det lite lättstädat valde vi, efter att ha velat fram och tillbaka mycket länge, att vitbetsa och lacka. På så sätt är det ju lätt att dammsuga och våttorka. Skurgolv, vitbetsade eller vitoljade golv är ju egentligen vackrare, men jag kände att jag inte riktigt orkade med underhållet. Vi försöker vara lite rädda om det men med tiden kommer vi säkert att behöva slipa om det, för märken blir det ju. Kram!

      Radera
  4. Det är verkligen inte rolig när båda är sjuka och det enda man vill är att ligga nedbäddad och må eländigt samtidigt som man blir lite ompysslad. Hoppas det var en kortvarig magsjuka och att ni mår bättre

    SvaraRadera