söndag 29 maj 2011

frisen på plats

 

Godkväll denna härliga mors dag!

Har ni haft det bra? Har alla mammor blivit ordentligt firade? Här har det varit lite si och så med det, ska jag erkänna, då det har varit full rulle på golvläggningen hela helgen. Men oj så fint det blir! Det har sågats och frästs i två dagar, men nu är frisen på plats i två rum, endast gamla köket återstår. Mycket jobb med fris, men vilken skillnad det blir. Ser gediget och arbetat ut. 

Har också bestämt mig för golvbehandling. Till slut! Det blir vitbetsat och lackat. Alla jag pratar med förespråkar lut och vitolja då det ska ge det allra vackraste resultatet. Men (det är alltid ett "men") man behöver olja om det en gång om året. "Se det som en grovstädning," säger de. Men tänk att behöva släpa ut alla soffor, skåp och mattor för att olja golven en gång om året. Det låter hur jobbigt som helst, tycker jag. Så det blir den minst byggnadsvårdsmässiga golvbehandlingen av alla, bets och lack. Nu återstår bara att klura ut hur många gånger vi ska betsa, beroende på hur vita vi vill att golven ska bli.

En kort arbetsvecka har vi framför oss. Till helgen åker vi till skärgårdsön och njuter av frisk luft och ledighet i fem hela dagar. Och lyxen av ett fungerande kök! I vanliga fall brukar jag tycka att det är primitivt att leva på ön, men nu känns det femstjärningt med både spis och ugn!

Hoppas att ni alla har haft en mysig helg! Kram fru N.

 


Golv med fris, mycket jobb men så vackert slutresultat.
 


 Frisen runt kakelugnen. Som gnistskydd ska vi beställa kalksten i en mörk grå nyans.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar